Paolo Smalhout wordt 13 jaar,  joods volwassen

PAOLO   

              Bar Mitswah

 

 

 21  mei  2011

 aanvang 10 uur

 

naar hoofdpagina

 

 

naar de pagina met Nederlandse woorden, die uit het Hebreeuws en Jiddish komen (ook bargoense woorden)

 

 

FOTO'S   JEUGD

 

FOTO'S   ALLES

 

 

 

 

Synagoge van der Liberaal joodse Gemeente

Zuidelijke wandelweg  41

         1079 RK  Amsterdam 

 

 

        

 

 

                WAT IS EEN  BAR MITSWAH ?

 

 

Deze tekst is bestemd voor een ieder, die niet op de hoogte is met de Joodse riten en symbolen en wellicht nog nooit een synagoge dienst (sjoeldienst) hebben bijgewoond.

 

Als U het gebouw binnenkomt zult U direct opgevangen worden door een van de gastvrouwen,  

Bij het betreden van de synagoge neemt U plaats en zult u zien, dat deze spiksplinternieuwe synagoge duidelijk een hedendaags modern ontwerp heeft.

       

De mannen worden geacht een keppeltje te dragen. Deze keppeltjes liggen bij de ingang.

U zult tevens zien dat de synagoge een ruimte is waar mensen elkaar graag ontmoeten en er tijdens de dienst respect maar zeker ook gezelligheid de boventoon voeren.

Tevens zitten, in tegenstelling tot de conservatieve Synagoges, de mannen en vrouwen gewoon naast elkaar.

De personen die de synagogedienst leiden zijn de rabbijn, de chazzan (voorzanger), de gabbai (de regisseur van de dienst) en de sjammes, degene die alles op rolletjes laat lopen.

 

Paolo wordt “ Bar Mitswah” hetgeen betekent: ‘ zoon van het gebod “

Een jongen wordt dan vanaf zijn dertiende jaar (meisjes vanaf twaalf jaar ) als volwassen lid van de Joodse Gemeenschap beschouwd en is dan vanaf dat moment volgens de joodse traditie zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden.

Om te tonen dat hij bereid is die verantwoordelijkheid op zich te nemen voert de Barmitswah jongen voor het eerst in het openbaar een belangrijk religieus voorschrift (of  “ mitswa ”) uit :    het lezen uit de TORA en de HAFTARA met de daarbij behorende lofzeggingen.

 

De dienst is voor een groot deel in het Hebreeuws maar veel stukken worden door de rabbijn in het Nederladns vertaald.                       (Hebreeuws wordt van rechts naar links gelezen.)

 

De dienst heeft de volgende indeling:

 

1.   Inleiding

2.   Hoofdgebed

3.   Toradienst

4.   De toespraak

5.   Toegevoegd gebed

6.   Afsluiting

 

Tijdens de Toradienst zal Paolo uit de tora lezen. De Tora of ’leer’ bestaat uit de vijf boeken van Mozes, die de basis zijn van het joodse geloof en de vroegste geschiedenis van het volk van Israël  beschrijven.  De vijf boeken worden in het Hebreeuws met de beginwoorden van de tekst aangeduid : Beresjiet (Genesis), Sjemot (Exodus), Wajikra (Leviticus), Bamidbar (Numeri) en Dewariem (Deuteronomium).

Iedere week wordt er in de synagoge een bepaald deel van de tekst uit de Torarol gelezen:  de " sidra " van de week.

Vervolgens leest Paolo de Haftara voor: Haftara betekent letterlijk : Afsluiting.

Paolo heeft zich vele maanden op deze dag voorbereid, omdat alles in het Hebreews door hem wordt gelezen. Hierbij komt geen Nederlandse letter te pas. Paolo leest hiebij uit de originele Gebedsrollen.

             

Deze Torarol mag niet met de vingers worden aangeraakt, vandaar dat er gebruik wordt gemaakt van een "jat"  (een woord dat ook in Nederlands is verbasterd.

 

Als U hier drukt volgt er een lijst met Nederlandse woorden, die uit het jiddish en hebreeuws afkomstig zijn. Van de meeste woorden was U zich dat absoluut niet bewust

 

Hierna gaat de sjoeldienst verder en volgt er nog een toespraak van de Rabbijn waarna de dienst wordt afgesloten.

 

Na de dienst ontvangt U beneden in de Makaria-zaal een bekertje zoete wijn. Deze drinkt U nog niet voordat er kiddoesj (zegening van de Sjabbat ) is gemaakt, Paolo de bijbehorende zegening heeft gezongen en er Lechajim (gezondheid) is gezegd.

 

Hierna bent U van harte welkom bij de receptie en staat er een lunchbuffet voor u klaar. Het is dan mogelijk om Paolo en zijn familie te feliciteren.

 

 

Herman, Benjamin en Deborah Smalhout

 

..........................

 

 

 

...................................................................................